søndag 29. januar 2012

Sjokoladedrøm

eller mareritt.. Nyttårsaften tenkte jeg at denne kaken må være god med sjokolade! I går fikk jeg muligheten til å prøve ...

Sjokoladekake
til 6 rektangler

100 g smør
2 dl sukker
2 ts vaniljesukker
3 ss kakao
2 egg
2,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 dl fløte eller melk

Rør smør, sukker og vaniljesukker. Tilsett kakao og ett egg om gangen under omrøring. Bland mel og bakepulver og bland det inn i røren, vekselvis med fløte eller melk. Bland forsiktig sammen.

Hell røren utover en firkantet form (tilsvarende en stekeplate), smør utover.

Stekes ved 175 grader i ca 15-20 min. Ta kaken ut av ovnen, og del kaken (umiddelbart) som beskrevet under.

Ta 6 ringformer og mål fra topp til bunn. Mål også omkretsen. Bruk en kniv og del opp kaken i 6 rektangler som er litt smalere enn høyden av ringformen, og som har en lengde tilsvarende omkretsen av ringformen.

Kle innsiden av ringformen med kakerektanglene.

Jeg så at hvis jeg ikke delte den umiddelbart, sprakk kaken opp. Neste gang skal jeg prøve å lage sukkerbrødoppskriften, og ha i kakao. Den kaken sprakk ikke, og var mye bedre å jobbe med!!

Neste utfordring var å lage sjokoladefromasj:
100 g sjokolade (jeg tok en blanding av hvit og brun sjokolade)
1 dl sukker
3 dl melk
6 gelatinplater
3 dl kremfølte

Brekk opp sjokoladen og bland den med melk og sukker. Del opp gelatinplatene og tilsett dem, varm opp til sjokoladen og gelatinplatene er smeltet. Avkjøl. Pisk krem, og bland den inn i sjokoladen. Rør forsiktig til fromasjen begynner å stivne.

Fyll hver av de kakekledde ringformene med fromasjen, og sett i kjøleskapet i noen timer til fromasjen har stivnet.

Bringebærgelè
1 pk bringbær
1 pk friske bringebær
vann

Lag geleen som beskrevet på pakken. La geleen avkjøle i romtemperatur. Hell litt på toppen av hver kake, slik at alle kakene får et lag med gelè på toppen. Sett tilbake i kjøleskapet til geleen har stivnet. Serveres med friske bær.



Yam!

Ha en fin søndag :)

Frk E.

2 kommentarer:

  1. Jeg kommer gjerne på kakerester ;0) Høres skikkelig god ut! Klem fra Ingvild

    SvarSlett
  2. Skal selvfølgelig lage den til deg :)

    SvarSlett