onsdag 4. januar 2012

Nyttårsforsett og eltefritt brød

Nyttårsforsetter syns jeg bør være av det positive slaget. I år har jeg to forsetter.
1. nyttårsforsett: bake brødet selv i stedet for å kjøpe dyrt brød med masse tilsetningsstoffer på butikken.

Eltefritt, grytestekt brød er enkelt og gir et saftig godt brød med sprø skorpe. Jeg har som vanlig vært inne hos denne damen for inspirasjon. Jeg har prøvd både speltbrød og rugbrød - like gode begge deler:)

Rugbrød

250 gram hvetemel
200 gram siktet rug
50 gram sammalt rug
1 ts salt
1/2 ts tørrgjær
4 dl romtemperert vann
1 ss honning

Rør de tørre ingrediensene godt sammen og tilsett væske. Deigen skal være løs men ikke flyte utover. Sett til heving på lunt sted i 12 - 20 timer (hvis du ikke har tid til å vente så lenge kan du tilsette 1 ts tørrgjør i stedet for en 1/2 og halvere hevetiden).

Legg et bakepapir på kjøkkenbenken, strø på godt med mel og legg deigen på papiret. "Brett deigen" 2- 3 ganger ved hjelp av hendene eller slikkepott (instruksjonsvideo og oppskrift fra "Mat på bordet" finner du HER) og legg deigen med skjøten ned.

La deigen heve 1,5 - 2 timer. 30 min før deigen er ferdig hevet setter du ovnen på 250 grader og setter inn gryten du skal steke i med lokket på (Jeg har stekt i både kjele fra Ikea og Le Creuset gryte - resultaten blir det samme, det viktigste er at kjele og lokk tåler 250 grader). Når brødet er ferdig hevet vipper du det fra bakepapiret og over i gryten (du trenger ikke å smøre). Sett på lokket og stek brødet umiddelbart på nederste rille i 30 minutter. Ta av lokket og stek videre i 10 - 15 minutter. La brødet avkjøles på rist. Jeg brukte nok litt stor gryte denne gangen, så brødet ble litt flatt...men det smakte like godt lell ;0)



2. nyttårsforsett har jeg snappet fra bloggen Hviit (ivertfall bildet)



Så siden ferskt hjemmebakt brød gjør meg happy er jeg på god vei med nyttårsforsettene mine noen dager inn i det nye året ;0)

Frk I.

3 kommentarer:

  1. Det så yam ut! Kveldsmat en dag? savner samboerskapet...

    Frk E.

    SvarSlett
  2. JAAAA:):) saknar sambuar 2! Kan du ikke ta deg en tur til uka så baker jeg til deg?

    SvarSlett
  3. Så veldig godt ut!

    SvarSlett