tirsdag 17. januar 2012

"Bakebrødetselv" prosjektet

I mitt "bakebrødetselv" prosjekt må ulike oppskifter testes ut. I helgen testet jeg ut et grovbrød jeg fant oppskrift på i et ukeblad hjemme hos a mor (tror det var Allers..).

Grovbrød (3 brød)

Brøddeigen settes i 2 omganger, først bløtlegges gryn og korn og deretter røres resten sammen.

3 dl havregryn
2 dl hvete helkorn

Ha dette i en bolle og tilsett 1 liter kokende vann. La det svelle i ca 15 min. Tilsett så:

1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl hvetekim

La alt svelle i ytterligere 15 minutter (eller lengre).

5 dl vann
3 ss sukker
50 g gjær
3 ss olje
2 dl byggmel
3 dl grovt mel
3 ts salt
13 - 15 dl hvetemel

Rør ut gjæren i kald væske og tilsett dette i gryn/frøblandingen. Ha resten av ingrediensene i bakebollen. Elt deigen i 10 min i kjøkkenmaskin. Sett deigen til heving til dobbelt størrelse (ca 1 time).

Elt deigen for hånd og del den i 3 like deler. La de gjerne hvile noen minutter før du former 3 brød og legger de i 3 smurte former.

La brødene etterheve under klede i ca 35-40 min. Stekes deretter på nederste rille i ovnen ved 200 grader i ca 40 - 50 minutter.

Saftig og godt brød som holder seg godt i brødboksen :)


Frk I.

2 kommentarer:

  1. disse så veldig gode ut;-)må prøves når jeg kommer hjem til kjøkkenet mitt;-) klem Stine

    SvarSlett
  2. Er det dårlige bakeforhold på studinekjøkkenet ditt? :) Brødene ble så gode at de må nok lages igjen - selv om det alltid er gøy å lage noe nytt... Klem til deg fra Ingvild :)

    SvarSlett