torsdag 23. februar 2012

Gulrotkake

Utgangspunktet for gulrotkaken er R.O.O.M`s oppskrift pluss litt fra denne. Den ble knallgod (om jeg så skal si det selv...;0)) . Ofte blir en liten kakerest stående igjen i kjøleskapet til den ikke er spiselig lenger og må kastes - men denne gangen forsvant smitt og smule :)

Gulrotkake med hvit sjokolade

  • 3 store egg

  • 2,5 dl nøytral matolje

  • 350 gram sukker

  • 2 ts vaniljesukker

  • 2 ts kanel

  • 1/2 ts muskat

  • 1/2 ss natron

  • 1/2 ss bakepulver

  • 325 gram hvetemel

  • 100 gram hvit sjokolade

  • 400 gram gulrot, revet


  • Sett ovnen på 180 grader. Pisk sammen egg, sukker og olje til massen blir lys. Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen. Rør i hakket hvit sjokolade og revet gulerot.

    Jeg brukte en smurt springform (24 cm) og stekte kaken i 1 time 15 min (bruk kakepinne og sjekk kaken med jevne mellomrom fra 50 minutter).

    Ostekrem

    200 gram romtemperert smør
    500 gram melis
    400 gram romtemperert naturell ost

    Rør sammen smør og melis. Pisk inn naturell ost.






















    Jeg fikk lyst til å lage den igjen...men herren i huset har lagt ned et midlertidig forbud..;0)

    Frk I.

    3 kommentarer:

    1. Og jeg som elsker hvit sjokolade! Denne må jeg prøve, takk for oppskrift ;) God helg :)

      SvarSlett
    2. smaker gjerne på den jeg...så super god ut!! frk E.

      SvarSlett
    3. Du kan helt sikkert putte i enda mer hvit sjokolade Siv;) God ukestart til deg!

      Og frk E. - skal lage den til deg jeg vettu:)

      SvarSlett